RETARDER



RETARDER yüksek tonajlı araçlarda aracın kontrollü bir şekilde yavaşlamasını sağlayan şaft frenidir. Kimileri yağ frenide demektedir. Günümüzde binek araçlar 1 ila 3 ton civarı bir ağırlığa sahipken otobüs,kamyon,tır gibi yüksek tonajlı araçların ağırlığı 30-35 tonları bulabilmektedir. Aynı hıza sahip bir binek araca göre yüksek tonajlı bir araç yaklaşık 20 kat daha büyük bir momentuma, 20 kat daha fazla  kinetik enerjiye sahiptir. Binek araçlarda geleneksel fren sistemleri disk fren veya kampanalı frenler yeterli olurken , yüksek tonajlı araçlarda, aşırı ısınma, yüksek kinetik enerjiden dolayı ani frenin doğurduğu tehlikeler gibi etmenlerden dolayı yeterli olmamaktadır. Bu noktada Voith firmasının 1950 lili yıllarda yük trenlerini durdurmak için geliştirdiği sistem ağır vasıtalarda kullanılmak üzere yeniden tasarlanmıştır. Araçlarda motordaki güç şaft vasıtası ile tekerlere dağıtılır. Geleneksel fen sistemlerinde frenaj tekelerleklere bağlı fren sistemleri üzerinde yapılır.


Retarder ise frenajı şaft üzerinde yaparak tekerlere aktarılmadan ısıya dönüştürür. Dolayısıyla tekere binen yükü şafttan keser ve kontrollü bir şekilde yavaşlamayı sağlar. Frenaj şafta karşılıklı bağlı rotor ve statorun içinde bulunan kanatçıklara istenilen oranda basınçlı yağ basılmasıyla oluşur.

Isınan yağ soğutma sisteminde soğutularak ısı enerjisine dönüşen kinetik enerji buradan atılır. Günümüzde çok farklı versiyonları bulunmaktadır. Yaygın olarak kullanılan Retarderlerden bir taneside manyetik retarderdir.



Aynı frenaj prosesini  kanattçıklara çarpan basınçlı yağ ile değilde karşılıklı manyetik kuvvetler vasıtasıyla gerçekleştirir.

Retarder, balata ve lastiklerin ömrünü uzatırak araç bakım masraflarını minimize eder ayrıca yolcu,sürücü ve yük için kontrollü ve konforlu frenleme imkanı sunar bu açıdan taşıtlarda çok faydalı bir mühendislik olarak karşımıza çıkmaktadır.